Umělá inteligence a marketing

Aja Huang postaví černý kámen na místo, které je téměř prázdné. Lee Sedol, nejlepší hráč Go na světě, zkamení. Podívá se na hrací desku, zvedá se od stolu a odchází. Zápas sledují 2 miliony lidí v živém přenosu. Po pár minutách se Lee Sedol vrací. Uplyne minuta, dvě. Po patnácti minutách dělá Lee další tah.

Aja Huang je pouze prostředník, s Lee Sedolem hraje umělá inteligence nazvaná AlphaGo. Tahem číslo 37 AlphaGo ukazuje, že má nejen početní sílu, ale i intuici a cit pro hru. AlphaGo si spočítal, že tah 37 by člověk udělal s pravděpodobností 1:10 000. Přesto ten tah udělal.

Čistě silou nejde hra Go vyhrát. Zatímco v šachách je v každém tahu cca 35 rozumných možností, tak ve hře Go je to 200. Což fakticky znamená, že v průběhu hry je stejně možností, jako je atomů ve vesmíru.

A nejde tak na to jít čistě (početní) silou. Ve hře dáma porazil počítač člověka v roce 1995, v šachách podlehl Kasparov o dva roky později.

V roce 2010 založili Hassabis a Silver společnost DeepMind, která chtěla vyvinout umělou inteligenci. A učili tuto inteligenci pomocí hraní her. Shodou okolností se Hassabis dostal přes Thiela (spolumajitel PayPalu), Elona Muska (auta Tesla, rakety SpaceX) až k Larry Pageovi (spolumajiteli Googlu). Následně Hassabis prodal Googlu DeepMind za údajně 650 milionů dolarů.

Na jednání byl i druhý zakladatel Googlu – Sergey Brin. Který byl při studiích na Stanfordu tak zažraný do hry Go, že se Page divil, že vůbec Google vznikl. Slovo dalo slovo, a pak padla památná věta.

Hassabis: „Za pár let může Deep Mind porazit nejlepšího hráče Go na světě.“
Brin: „Myslím si, že je to nemožné.“

Nekoupíte si ale za 650 milionů dolarů počítač, který si umí jen hrát

V tuhle chvíli je umělá inteligence zvaná RankBrain 3 nejdůležitější faktor ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Hned po odkazech a obsahu. Google se snaží přemýšlet jako člověk. A daří se mu, protože má úspěšnost přes 80 %, daleko víc, než jakýkoliv inženýr v Googlu.

detekce obličeje od Facebooku

Podobně umělou inteligenci využívá Facebook při detekci obličejů (98% úspěšnost), Netflix při doporučování, které filmy by se vám mohly líbit, Gmail při rozlišování spamu atd.

Jak umělá inteligence změní online marketing?

Umělá inteligence umí dobře předpovídat a najít vzorce ve velkém množství dat.

Hal z vesmírné odysey

Jeden z nejlepších příkladů, kam může směřovat vývoj, uvedl Oli Gardner z Unbounce.

Jeho cílem je vytvořit standardizovaný vzorec, který předpovídá, jak by šlo zlepšit konverzi na vašem webu. Například:

  • Posunutím tlačítka na toto místo zvýšíte konverzi o 4,5 %.
  • Nejvíc interakce na stránce je na tomto místě, dejte sem video.
  • Otestováním těchto prvků získáte největší možné zvýšení obratu.

Ideální oblasti, kde lze využít umělou inteligenci, jsou tyto:

  • Lead scoring – hodnocení potenciálního zákazníka. Kdy ho oslovit, s jakou nabídkou, v jaké je fázi nákupu.
  • Cart recovery – návrat do opuštěného košíku.
  • Churn – zamezení odchodu zákazníků, zvýšení lifetime value.
  • E-mailing a automatizace – kdy, komu a co psát.

Říkáte si, že jsou oblasti, kde počítač nikdy nebude dominovat? Napadá vás třeba psaní textů? Chyba lávky.

Firma Persado vyvinula systém, který vytváří ideální texty včetně obrázků. Používají big data, zpracování přirozeného jazyka, emoční analýzu a strojové učení. Analyzuje veškeré texty, se kterými se uživatel setkává, zjišťuje, jak na to reaguje a vytváří mu ideální kombinaci textu.

Legrace? Jo. Do té doby, než si přečtete, že jejich průměrné zvýšení konverze je 49,5 % při 4 000 kampaních.

V tuhle chvíli přináší jen jeden z osmi A/B testů pozitivní výsledek. A berte v úvahu i to, že už v roce 2011 udělal Google přes 7000 testů. A to je z dnešního pohledu pravěk.

Navíc 54 % marketérů uvádí jako hlavní důvod nezlepšování konverzního poměru nedostatek zdrojů.

Hlavní problém je zjistit, co testovat a proč. A tady přichází prediktivní analýza a umělá inteligence. Bude to znamenat méně rutinní práce. Stejně tak, jako stroje nahradily fyzickou práci, tak teď pomalu počítače nahrazují i práci hlavou. Tu neinvenční a nekreativní.

4. zápas

Po dvou hodinách čtvrtého zápasu hraje Lee agresivní hru. AlphaGo ale kontruje expanzivní strategií. Lee Sedol si podpírá bradu, točí se na židli a přemýšlí. Dvě minuty. Čtyři. Šest.

Tahem 78 dává kámen doprostřed hracího pole a tím rozděluje území AlpaGo na dvě. Do této chvíle počítá AlphaGo šanci na vítězství na 70 %. O osm tahů dál už je toto číslo dramaticky nižší. AlphaGo nemůže pochopit, jak mohl člověk udělat tenhle tah. Šance, že jej udělá, je nám již známých 1 : 10 000.

Po dalších dvou hodinách a 45 minutách AlphaGo vzdává zápas.

Závěr

Budoucnost marketingu nebude v zápasu člověk vs. počítač. Ale spíš o tom, jak budeme používat počítače k lepším a efektivnějším způsobům, jak pomoct uživatelům, zákazníkům a firmám.

 

, ,

No comments yet.

Napsat komentář

Powered by WordPress. Designed by WooThemes