Zpět na seznam článků

10+1 UX mýtů

Vše od toho, že by každá stránka měla být dostupná na 3 kliknutí, až po to, že vaše domovská stránka je nejdůležitější. Nemá a není :).

Sistine

Slýchávám na jednáních tolik kravin, že je s podivem, že ještě nemám tinnitus (pískání v uších).

Občas dokonce zkouším bullshit bingo.

Takže kvůli zachování svého zdravého rozumu rozptýlím 11 mýtů o uživatelské přívětivosti.

1. Všechny stránky by měly být přístupné na 3 kliknutí (2 tapnutí)

Neměly. Lidi neodchází ze stránek jen proto, že se nedostali na 3 kliky na svou vysněnou stránku (např. objednávkový proces má většinou kroků 5). Počet kliknutí neovlivňuje ani míru dokončení úkolu ani pocit spokojenosti.

Nejdůležitější je pocit, že uživatel míří správným směrem k požadovanému cíli. Říká se tomu information scent/foraging. V každém kroku uživateli dejte najevo:

  • odkud přišel,
  • kde je,
  • kam má jít, a
  • že se blíží k cíli.

2. Design webu by měl být originální

Sixtínská kaple - michelangelo

Většinou ne. Daleko důležitější je prototypičnost (design vypadá tak, jak očekáváte, že by vypadat měl) a jednoduchá struktura. Kdy jste si naposledy řekli: Nakoupím na Amazonu, protože má krásný design? A přesto tam nakupujete.

Souvisí to s tím, co říkám nastupujícím webovým grafikům. Nejste umělci, ale dobří řemeslníci! To znamená se držet zažitých konvencí, které jsou vyzkoušené, funkční a nenutí uživatele zbytečně přemýšlet.

Většina uživatelů dá přednost předvídatelnosti před uměním a novotou.

Nenuťte uživatele přemýšlet – kniha od Steve Kruga
How to create a good enough website – článek Setha Godina
Kult originality od Niny Paley

3. Uživatelé vědí, co chtějí

Výběr

Tak tohle mě vždycky rozesměje. Už jste viděli výsledky voleb?

To, co vám uživatelé řeknou, a co dělají, jsou dvě naprosto odlišné věci. Nejhorší, na co se ptát uživatelů:

  • Líbí se vám to?
  • Čím to máme zlepšit?
  • Koupili byste si to?

Chcete příklad? Nová cola. Podle výzkumů tutovka. Nakonec 4 mega výzkumu a 30 mega v nepoužitelném koncentrátu. V dolarech.
A opačný příklad? Židle Aeon (nedá se na tom sedět), Red bull (chutná to jak medicína), Baileys likér (tohle nikomu nemůže chutnat).

4. Jsem jako moji zákazníci

Dvojčata

Častá nemoc majitelů firem. Majitel firmy:

  • ví příliš mnoho o službách nebo produktu, který nabízí,
  • má sám se sebou moc velkou trpělivost,
  • jelikož má úspěšnou firmu, tak si myslí, že ví všechno nejlíp (jsou výjimky).

Potřebujete zpětnou vazbu od uživatelů. Upřímnou a nezkreslenou.

Víte, jaký je nejčastější důvod krachu startupů (a firem obecně)? Nikdo nemá zájem o to, co nabízí!

Na druhou stranu vás může těšit, že tuhle chybu dělá i Google. Svoji novou službu Google Buzz vyzkoušeli na 20 000 zaměstnancích a pak s dobrým pocitem spustili. A následně s nedobrým pocitem stáhli.

5. Ikony zlepšují uživatelskou přívětivost a prožitek

Ikony s popisy možná. Ale bez nich je to bída. Uživatelé rozeznávají jen ty nejzákladnější ikony (tisk, zavřít, play/pauza, odpovědět, tweet, share, like).

Tak schválně, tohle je Word bez popisu ikon. Kolik jich dáte?

Ikony

Bohužel uživatelé si spíše pamatují pozici ikony, než ikonu samotnou (UIE studie).

Takže pokud ikony, tak vždycky s popisem (krom těch nejznámějších – a i ty bych otestoval). A nebo jen popis samotný.

Ikona pro vložit odkaz je pochopitelná pro třetinu lidí, zpět a vpřed pro polovinu.
Použitelnost ikon od Nielsena

6. Dejte uživateli maximální možnost volby

Paradox výběru

Proboha ne. Ideální množství voleb je 1. Pokud na to půjdete přes psychologii, tak maximálně 2-3. S tím, že jedna z nich je volavka.

Na první pohled se zdá, že nemožnost si zvolit je špatné. No není, pokud nabízená volba je přesně to, co potřebujete/chcete. Na opačné straně spektra je paralýza z výběru a následný brouk v hlavě, zda jste si vybrali správně.

7. Počet voleb by měl být 7 ± 2

Magické číslo 7 George Millera. Bohužel se jedná o počet věcí, které si člověk je schopen krátkodobě zapamatovat. Ale na webu si nemusíte pamatovat tlačítka navigace, protože je máte před nosem.

Například v navigaci i SEO se ukazuje, že je efektivnější mělčí struktura. Tzn. více odkazů v každé úrovni, než zanořování do deváté úrovně.

8. Call to action/tlačítko musí být nad ohybem

Rozlišení

Tak za a), jak zjistíte, kde je ohyb (spodní okraj obrazovky). V současnosti je tolik různých zařízení, že je to střelba na pohybující se terč.

Ale ano, máte pravdu, že 84 % interakcí se odehrává nad ohybem. Nicméně pozice CTA je daná tím, jak složitý máte produkt a jak moc přesvědčování vás čeká.

Je tam nepřímá úměra. Čím dražší produkt, tím je call to action níž.

Souvisí to i s tím, že většinou nemám problém skrolovat, pokud máme dostatečnou motivaci. Což znamená jasně říct, co uživatele čeká pod ohybem a proč by ho to mělo zajímat.

9. Funkční design automatický znamená lepší uživatelský prožitek

Auto, které vás dostane z bodu a do b

Uživatelská přívětivost a použitelnost (usability) je to, jak snadno a intuitivně se používá váš produkt, služba, aplikace nebo web. Takže:

  • nemusíte přemýšlet, co udělat dál,
  • neděláte zbytečné chyby,
  • dostanete se snadno tam, kam potřebujete,
  • jednoduše se naučíte tu věc používat.

Což znamená vydávat ty správné signály a držet se zažitých konvencí. Ano, někdy jsou konvence svazující, ale většinou dává smysl je ctít.

Na druhou stranu uživatelský prožitek (UX) je o tom, jaký z toho máte dojem či pocit. Jaké pocity to ve vás vzbuzuje.

A to souvisí s barvami, písmem, strukturou, použití obrázků, tónem, kterým mluvíte, důvěrou atd.

10. Domovská stránka je nejdůležitější

Homepage

Návštěvy vaší domovské stránky jsou čím dál méně časté. V roce 2003 vaši domovskou stránku navštívilo průměrně 39 % návštěvníků vašeho webu. V roce 2009 už jen 19 %.

Je to dané používáním:

  • vyhledávačů, které vás automaticky směřují na nejrelevantnější stránku (což krom brandových dotazů nebývá homepage),
  • vstupních stránek (landing pages),
  • aplikací s specializovaných serverů, které servírují váš obsah bez nutnosti navštívit váš web (RSS čtečky, sociální sítě).

Přesto jsem svědkem žabomyších sporů o tom, co musí být na domovské stránce.

11. Prázdný prostor (whitespace) je mrhání místem

Fakt? Bez negativního prostoru ztrácíte možnost ovlivnit, co je jak důležité. Protože všechno bude vypadat stejně.

Často se u klientů setkávám s tím, že trpí tzv. horror vacui – strachem z prázdného místa. Prázdné místo ale zlepšuje:

  • čitelnost textu,
  • vizuální hierarchii,
  • přitáhnutí pozornosti,
  • rovnováhu designu, a
  • zvyšuje pocit luxusu.

Související články

Artworks-1ruuhssrsxqwnlbk-8ecejw-t500x500

Rozhovor o podnikání v UX pro WebTop100

Nebezpečí redesignu webu

Checkout-behaviour

Na co (ne)koukat v Google Analytics

Alza-navigace

Webová navigace

Smysluplná debata