Zpět na seznam článků

Jak lidi opravdu používají mobil

A jak navrhnout optimální mobilní web, aplikaci nebo službu. 4 způsoby držení mobilu a přesnost v závislosti na poloze na obrazovce.

Mobile-phone-babies

Donedávna jsem říkal, že 94 % času používají lidi mobil na výšku. Lhal jsem. Omlouvám se.

Na svou obranu říkám, že to nemám z vlastní hlavy, ale hlavy Luka Wroblewskiho (což je Product Director v Google).

Narazil jsem nedávno na podrobný report, kde tohle důvěryhodně vyvrací. Tak bych to chtěl shrnout, protože report má přes 15 000 slov.

Z vlastního pozorování jsem ale zjistil, že:

  • používám mobil příliš často,
  • v nevhodných chvílích,
  • a že je to regulérní závislost.

Mluví o tom i Lewis C.K.

Louis C.K. Hates Cell Phones | CONAN on TBS

Takže jsem si odinstaloval Facebook a Twitter. A snažím se do toho nečumět tak často.

Když už do toho ale čumím, tak jsem standardní uživatel. A jelikož návštěvnost z mobilů u většiny mých klientů atakuje 50 %, tak tady je pár tipů, jak se lidi na mobilu chovají a jak toho co nejlépe využít.

Držení mobilního telefonu

Tady je 6 základních držení telefonu.

Základní poznatky z tohoto meta-výzkumu jsou:

  • Lidi drží telefon různě v závislosti na velikosti telefonu, aktuálních potřebách a kontextu.
  • Lidi podvědomě mění úchop telefonu podle situace, takže nemá smysl se jich ptát, protože si to budou cucat z prstu.
  • Lidi si často zakrývají obsah rukou nebo prsty, kterými ovládají displej.
  • 75% uživatelů bude ovládat obrazovku jedním palcem.
  • Méně než 50 % uživatelů drží telefon v jedné ruce.
  • 41 % uživatelů píše oběma palci a mobil drží na šířku.
  • 36% uživatelů drží telefon v jedné ruce a ovládá ho palcem druhé ruky.
  • 10% ho drží v jedné ruce a ovládá ho ukazováčkem druhé ruky.
  • 10 % lidí používá dotykové pero (zvlášť u větších mobilů a tabletů).

Tady je tabulka držení mobilu podle toho, co na něm zrovna děláte:

Na sledování videí (včetně pornografie) lidi otáčí mobil na šířku.

A asi nejzásadnější zjištění je, že lidi obrazovku mobilu nepoužívají stejně jako desktop. Nezačínají v levém horním rohu a nekončí v pravém spodním (Z pattern). Ale koukají a ťupají hlavně doprostřed obrazovky.

Prstíky jak buřtíky?

V následujícím obrázku dostali lidi za úkol si posunout obsah tak, jak jim to vyhovuje a pak na něj ťupnout. Na obrázku je hezky vidět, že výrazně preferují střed obrazovky.

Co se týče přesnosti ťupání, tak to vypadá následovně:

Z toho také vyplývají zajímavá doporučení, která jsou v rozporu se zastaralými ISO standardy. Minimální oblast, na kterou se dá pohodlně kliknout se mění v závislosti na pozici na obrazovce. U kraje je to 12 × 12 mm, ve středu obrazovky 7 × 7 mm.

Takže až budete příště navrhovat horní (nebo spodní) navigaci, tak miřte na těch minimálně 12 mm.

Protože ISO standardy (a ty od Apple, Microsoftu, Nokie aj.) například vůbec nepočítají s různými velikostmi palce, úhly ťupání a přítlakem.

Touch targets u palce

Tady je schéma přesnosti ťupání v závislosti na poloze odkazu a typu držení:

Přesnost ťupání na mobilu

Další problém je v tom, že při používání a ťupání si prstem zakrýváme poměrně velkou část obrazovky mobilu.

Zakrývání obrazovky při ťupání na ikonu

Takže se nám blbě strefuje a nemáme kontrolu nad tím, zda jsme se strefili správně.

Plynou z toho následující doporučení:

  • Umisťujte důležitý obsah tak, aby si ho uživatelé nezakrývali rukou.
  • Interaktivní prvky dělejte tak veliké, aby byla vidět interakce s daným prvkem (kliknutí na tlačítko, ikonu nebo klávesu).
  • Jednotlivé odkazy dejte dostatečně daleko od sebe, snížíte tak chybovost.

Kam umísťovat na mobilu obsah

Uživatelé rychleji a přesněji konzumují informace ve středu obrazovky. Což například znamená, že byste jim měli dát dostatek prostoru pod koncem článku, aby byli schopni si poslední větu posunout doprostřed obrazovky.

Takže kam s tím?

To nejdůležitější doprostřed, středně důležité dolů a nahoru, a méně důležité do rohů.

Věci, na které se dá ťupnout musíte nějak zvýraznit. U textového odkazu stačí podtržení, u ikony doporučuji nějaký způsob orámování, tlačítka by měla vypadat jako tlačítka.

Shrnutí

  • Důležitý obsah dávejte doprostřed obrazovky.
  • Navrhujte pro použití prsty, včetně zakrytí části obrazovky.
  • Navrhujte v zónách, po okrajích obrazovky je potřeba mít větší plochu interaktivních prvků.
  • Nedávejte interaktivní prvky příliš blízko sobě.
  • Buďte konsistentní v grafice i použití prvků.
  • Předpokládejte, že lidi budou mobily používat různě.
  • Navrhujte pro mobil v reálné velikosti – a to už od fáze skic.
  • Zkoušejte si své návrhy na reálném zařízení.
  • Navrhujte pro prsty, ruce a lidi :).

Podobné články o designu na mobilu:

Související články

Otto-thumb

Efektivnější přihlášení do newsletteru – content upgrade a lead magnet

hořící vzducholoď

10 důvodů, proč zkrachujete

Sheldon

Základy designu pro programátory (a nedesignéry)

Uraz-ikona

Ikony – pochopitelnost a jak poznat dobré

Smysluplná debata

  • Ahoj, zaujala mě myšlenka toho volného prostoru pod článkem. A přemýšlím jestli jo neobstála stará dobrá Patočka.