Důležitost prázdného prostoru pro design

Jsem profesí architekt. A architektura by bez prázdného prostoru nemohla existovat. Prázdný prostor a nakonec i prázdnotu potřebujeme.

K dokonalosti pocit z prázdného prostoru dovedl umělec James Turrell, který si šikovně hraje s pocitem nekonečna.

Breathing Light od Jamese Turrella

Vytváří prostory bez detailu a pouze pomocí barevného světla, které velmi pomalu mění. Vy nedokážete zaostřit na žádný detail, rozšíří se vám tím zornička… a začnete halucinovat. Říká se tomu Ganzfeld efekt.

Prostor potřebují nejen lidi, ale i zvířata. Tady je rozhovor lva z Brazílie na imigračním úřadě:

Prázdný prostor, negativní prostor nebo whitespace, chcete-li je prostor mezi ostatními prvky designu. A měli bychom ho brát jako aktivní prvek.

Většinou totiž narážím na to, že chtějí klienti tento prostor vyplnit. Protože je prázdný. Ale on má svůj účel. Než se k tomu dostaneme, tak krátké vysvětlení.

Druhy negativního prostoru

Makro vs. mikro

Makro vs. mikro negativní prostor

Makro negativní prostor je prostor mezi základními prvky designu, jako například okraje stránky. Mikro negativní prostor je naopak prostor mezi malými prvky ve skupině, jako například řádky v odstavci, okraje fotek v galerii atp.

Pasivní vs. aktivní negativní prostor

Negativní prostor používáme kvůli pocitu vyváženosti. Pokud zvýrazníme jeden prvek tím, že kolem něj necháme víc prostoru, pak je to tomu říkáme aktivní negativní prostor. Příkladem může být citace uprostřed textu nebo asymetrie – v příkladu dole je to seznam měst.

pasivní a aktivní negativní prostor

A proč by vás to mělo zajímat?

Výhody

1. Lepší čitelnost a pochopitelnost

Správně zvolený negativní prostor zlepšuje čitelnost a pochopitelnost textu. Na univerzitě Wichita dělali experiment s řádkováním textu a okraji textu. Zjistili, že správné řádkování a okraje zvýší pochopitelnost textu až o 20 %.

řádkování

Mějte na paměti následující pravidla:

  1. Na webu používejte minimální velikost textu 15-16px.
  2. Výšku řádku mějte cca 1,5násobek velikosti textu.
  3. Ideální délka řádku je 75-100 znaků.
  4. Čím delší je řádka a menší text, tím větší musí být výška řádku.
  5. Nadpisy a podnadpisy by měly mít dostatečně odlišnou velikost – říká se tomu typografická škála.

Správnou volbou písma lze dokonce zvýšit zisk.

2. Vyjasnění vztahů

Prvky, které jsou blízko u sebe k sobě patří. A naopak.

Popisy formulářů

Co z toho vyplývá?

  1. Popisy formulářových polí dávejte blíže k samotným polím.
  2. Prvky, které mají společnou funkci, sdružte k sobě, případně ohraničte.

3. Přitáhnutí pozornosti

Stačí se podívat na Yahoo a Google.

Pokud chcete, aby něco zaujalo, udělejte to větší (kromě loga prosím). Nebo kolem toho dejte víc prázdného místa. Oboje funguje stejně dobře. Jsou to základní principy vizuální hierarchie.

Bellroy peněženky

Navíc vás přidání prázdného místa donutí mít na stránce méně prvků a tak tam dáte jen ty podstatné. Čímž usnadníte uživatelům rozhodování, co je a není důležité. Navíc je vědecky prokázané, že jednoduché weby víc vydělávají. A ještě k tomu budete mít jednoduší práci s verzí pro mobil.

Vidíte, má to samé výhody :).

4. Dojem luxusu

Je jedno, jestli je to v krámu nebo na letáku. Více místa znamená dražší (a někdy lepší) produkt. Na druhou stranu, pokud máte levný produkt a cílíte na cenu, tak nechte whitespace na pokoji.

leták a negativní prostor

Obsah variant letáku je téměř identický. Vyznění naprosto odlišné.

Příklad Apple.

Apple

Nebo Burberry.

Burberry

Překážky

Co vám do toho může hodit vidle.

Ohyb

Váš klient si myslí, že:

  • uživatelé neskrolují,
  • plýtváte místem.

Je pravda, že uživatelé dělají 80 % interakcí nad ohybem, to ale neznamená, že tam máte narvat všechno včetně své kočky. Navíc umístění CTA závisí na složitosti a ceně toho, co prodáváte.

Musíme říct všechno

Mám takové tušení, že čím víc lidí z managementu se účastní designu webu, tím horší je výsledek. Protože chtějí mít na webu všichni všechno – nakonec proto vznikly pohyblivé slidery :).

Nedávno jsem měl jednání s jednou telekomunikační firmou, co chtěla předělat intranet. Sami mi řekli, že jejich intranetová homepage je nejnenáviděnější stránka ve firmě. Protože ji vidí, kdykoliv spustí prohlížeč.

A že jejich nový šéf chce mít na domovské stránce výrazně umístěné hodnoty firmy. Tak jsem navrhl dvě změny:

  1. běžným uživatelům ukažte prázdnou stránku se dvěma tlačítky: google a facebook,
  2. šéfovi ukažte speciální stránku s hodnotami firmy.

Samozřejmě si dělám legraci, ale víte, kam tím mířím.

Strach z prázdného místa (horror vacui)

Latinský termín horror vacui poprvé použil kritik umění Mario Praz. Žil v době královny Viktorie, kde dekorace a pičičmundičky byly všude.

Nakonec v architektuře byl funkcionalizmus reakce na neostyly konce dvacátého století (včetně secese). Bohužel forma zvítězila nad použitelností, ale to je na jiné povídání.

Zvláštní je, že ženy mívají z prázdného místa větší strach než muži. Je to vidět v zařizování interiérů i přemýšlení. Asi je to tím, že jim chybí „nothing box“.

Případové studie

gDiapers

gDiapers

Vlevo původní varianta, vpravo nová. Oddělením prvků Shop a Get started došlo k nárůstu prokliku o 150 %. A konverze se zvedly o 20 %.

Cummins Allison

Cummins Allison

Zjednodušením homepage a produktové stránky zvýšili konverzi z 6 na 15 %.

Příklady

Grafický design

Člověk, který s tím nejlépe pracuje je Noma Bar.

Noma Bar

Loga

Tohle je Cech jídelních kritiků

guild-food-writers-logo

Weby

A tady moje oblíbené holení od Harry’s.

Harrys produktová stránka

Závěr

Nebojte se prázdnoty. Zkuste na chvíli na nic nemyslet, nic nedělat. Mně v tom pomáhá otužování, fyzická aktivita a cesty do nehostinných krajů. Nedávno ostrov Skye.

Ostrov Skye

 

 

Powered by WordPress. Designed by WooThemes